فندک

تاریخچه فندک زیپو

تاریخچه فندک زیپو

تاریخچه فندک زیپو

حتی اگر هیچوقت فندک زیپو نداشتید ، احتمالاً با نام اسم زیپو را شنیده اید . در واقع، این برند آمریکایی یکی از بیشترین نرخ‌های شناسایی را در سراسر جهان دارد. به طور رسمی، این برند دارای نرخ آگاهی بدون کمک 98 درصد است – به این معنی که از هر 100 نفر، 98 نفر این شرکت بدون نیاز به هیچ کمکی می‌شناسند . از نظر شناخت برند، این یک آمار شگفت انگیز است.در این مقاله با هم تاریخچه فندک زیپو را با هم بررسی می‌کنیم.

مقاله تاریخچه فندک ، از اولین فندک ساخته شده تا همین امروز را در این لینک بخوانید !

با این حال، این سطح از موفقیت یک شبه اتفاق نیفتاد. 89 سال از زمانی که مخترع فندک زیپو ، جورج جی بلیزدل، این شرکت را راه اندازی کرد، می گذرد. به لطف تعهد بی نظیر او به کیفیت، اولویت دادن به مردم به جای محصولش، و سخت کوشی همه جانبه، زیپو توانست به شهرتی جهانی دست یابد. فندک های ضد باد که در ایالات متحده ساخته شده اند.

 

 

zippo

طرح اولیه

“متولد آمریکا، ساخت آمریکا”

همه چیز از باشگاه برادفورد کانتری در برادفورد، پنسیلوانیا شروع شد. زمانی که بلیزدل در حال تماشای یکی از دوستانش بود که به طرز عجیبی از یک فندک ساخت اتریش استفاده می کرد. این فندک در حالی که تا حدودی ضد باد بود، برای استفاده به دو دست نیاز داشت و به دلیل سطح فلزی نازک به راحتی خم می‌شد.

این شروع زمانی بود که بلیزدل سعی کرد تا این طرح دست و پا گیر فندک دوستش را از دوباره بسازد و به چیزی کمی کاربرپسندتر تبدیل کند.

بنابراین، نمونه اولیه او، طرح دودکش مانند مورد استفاده در نسخه اتریشی را حفظ کرد. طرح دودکش مانندی که محافظت بیشتری از شعله داشت.در نتیجه این فندک جدید ، یک فندک خوب و کاربردی بود. که منجر به تولید اولین فندک زیپو در سال 1933 شد.

در مورد اسم فندک ها به دلیل علاقه مخترع فندک زیپو ، بلیزدل به ویژگی‌های آوایی کلمه «زیپ»، او اسم فندک هایش را “زیپو” گذاشت ! این کلمه هم صدای ریشه‌ای  کلمه زیپ را داشت هم مدرن‌تر بود.

او چنان تحت تأثیر کیفیت طراحی خود قرار گرفت که حتی از همان ابتدا، با ضمانت مادام العمر بی قید و شرط را برای هر فندک زیپو ارائه کرد. اولین نمونه ها با قیمت خرده فروشی 1.95 دلار به بازار آمدند و در 85 سال پس از آن، هیچ مشتری‌ای حتی یک پنی برای تعمیر مکانیکی فندک زیپو خرج نکرده است.

مانند اکثر آمریکایی ها در طول جنگ جهانی دوم، این جنگ تأثیر عمیقی بر روی زیپو گذاشت. بلیزدل به‌عنوان یک میهن‌پرست، پس از ورود آمریکا به جنگ ، تمام تولیدات خود را به ارتش ایالات متحده اختصاص داد .

این ابتکار بعداً منجر به نوآوری ارزشمندی برای زیپو شد. یعنی فندک بدنه فولادی با روکش مشکی برای کسانی که در خط مقدم هستند. میلیون‌ها آمریکایی این فندک‌ها را در طول سال‌های آشفتگی جهانی به نبرد بردند، که منجر به تمایل جهانی و تثبیت زیپو به عنوان یک برند آمریکایی شد.

zippo

آمریکای پس از جنگ

رشد بی حد و مرز

پس از جنگ، زمان آن فرا رسیده بود که بلیزدل در طول سال‌های صلح‌آمیز پس از جنگ و رونق اقتصادی که آمریکا در آن دوران از آن لذت می‌برد، فندک‌های خود را بفروشد. در اینجا بود که خودروی زیپو در سال 1947 طراحی و تکمیل شد و یک مرکز تولید جداگانه در حوالی آبشار نیاگارا، تأسیس شد.

همچنین در طول این سال‌های پربار، قسمت پایین هر فندک زیپو شروع به دریافت استامپ (کد تاریخ مهر شده‌)ای کرد که نشان‌دهنده ماه و سال ساخت هر فندک بود. یک روش ارزشمند که تا به امروز ادامه دارد.

بعداً، در سال 1956، زیپو فندک خانواده Slim را ” با هدف جذب زنان ” به بازار عرضه کرد و به عنوان نقطه عطفی برای این برند عمل کرد که آنها را از تصویر درخشان زمان جنگ خارج کرد و به دست و قلب همه شهروندان آمریکایی سوق داد.

همچنین این سال‌هایی بود که زیپو شروع به کار با اقلام جانبی کرد که متناسب با نام تجاری و قابلیت‌های تولید گسترده آنها بود. این مجموعه در ابتدا با یک متر جیبی فولادی جمع‌شونده در سال 1962 آغاز شد و بعداً به دسته کلید، چاقوهای جیبی و چراغ قوه جیبی ZipLight تبدیل شد.

این رشد و موفقیت متنوع در طول سال‌ها تا زمان مرگ بلیزدل در سال 1978 ادامه یافت. از آن زمان دو دختر او، هریت بی. ویک و سارا بی. دورن، تجارت را به ارث بردند. در طول دهه‌های 70 و 80، این برند به لطف تلاش‌های بازاریابی جهانی که آنها را در بیش از 160 کشور جهان فروش داشت و همچنان از رشد گسترده‌ای در فروش در تمامی جهان برخوردار بود.

خانواده بلیزدل در طول دهه‌های پس از مرگ جرج به ریاست زیپو ادامه داد. در واقع در دهه‌های 80 و90 میلادی متعلق به شش عضو خانواده بلیزدل بود. این برند حتی توانست در سال 1993 یک تجارت دیگر شهر برادفورد به نام W.R. Case and Sons Cutlery Company به تاسیس کند .

تاریخچه فندک زیپو به همینجا ختم نم‌شود .سینما و تلویزیون هم به گسترش و شهرت برند زیپو کمک کردند . در واقع، فندک زیپو در بیش از 2000 فیلم ، سریال ، تبلیغ و … نمایش داده شده است. اینها شامل تولیداتی مانند I Love Lucy و The X-Men به عنوان یک وسیله ضروری برای انعکاس شخصیت یک شخصیت یا کمک به پیشبرد طرح است.

فندک زیپو همچنین معمولاً در طول اجرای موسیقی زنده برای ادای احترام به نوازندگان بلند می‌شد که الان جاش رو به صفحه گوشی ها در کنسرت ها داده است .

 

 

zippo

زیپو امروز

87 سال قوی

امروزه، طرفداران فندک های زیپو، از سراسر جهان هستند. تخمین زده می شود که در حال حاضر حدود 4 میلیون کلکسیونر زیپو در سراسر جهان، 34000 ویدیو مرتبط با زیپو در YouTube، بیش از دو میلیون دنبال کننده رسانه های اجتماعی و بیش از 18 میلیون کاربر برنامه زیپو iPhone وجود دارد. یک موزه/فروشگاه/مرکز تعمیر 5000 متر مربعی اکنون در نزدیکی محل اصلی تولید قرار دارد.

این مکان هر ساله از هزاران بازدیدکننده از سراسر جهان پذیرایی میکند . سال 2012 این برند با تولید 500 میلیونمین فندک خود، تاریخچه فندک زیپو را جشن گرفت.

هر فندک زیپو هنوز هم قبل از ترک کارخانه از نظر کیفیت بررسی می شود. در این کارخانه در برخی موارد، چندین نسل در کنار هم برای تولید، آزمایش و تعمیر فندک مورد علاقه کار می کنند. زیپو همچنین هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت را نشان نمی‌دهد. ساخت و ارسال بیش از 12 میلیون فندک در سال ، که همگی همان شکل و ساختار اصلی را حفظ می‌کنند که بلیزدل مخترغ فندک زیپو برای اولین بار سال‌ها پیش ثبت اختراع کرده بود!

 

 

© عکاسی توسط HiConsumption

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *